Saturday, April 28, 2007

Bibliotekets magi




Jeg måtte bare legge inn et par bilder av Universitetsbiblioteket i Oslo. Det gir deg lyst til å lese. Det er moderne, lyst, svært høyt under taket, og alle bøkene som er samlet der (dvs alle tanker folk før deg har tenkt) gir hele stedet en magisk glød. Bibliotekene er virkelig gode plasser å være. Jeg gleder meg til vi får et nytt hoved-Deichman her i Oslo. Det har gått meget tregt, så vidt jeg har skjønt, men nå har Oslo kommune skrevet under på tomtekjøp på Vestbanen (...), så sneglen har i hvert fall satt seg i bevegelse. Jeg gleder meg også til det nye Litteraturhuset står ferdig, det er visst allerede senere i år. Norli skal åpne butikk der, i første etasje, og jeg er spent på hva slags profil den får.
Ellers: Akkurat nå gleder jeg meg til en del ting som kommer til å skje i løpet av våren/ sommeren:
  • Først og fremst den siste Harry Potter-boka: Harry Potter and the Deathly Hallows! Filmen til bok 5 er sikkert også verdt å få med seg, men man trenger nok bare se den én gang (i motsetning til Ringenes Herre-filmene, som jeg måtte se tre ganger hver på kino).
  • Snart kommer det også en ny Spider Man-film, som jeg, tross mine 26 år, faktisk tror kommer til å bli ganske så bra. Ser mørk og problemfylt ut, akkurat noe for meg.
  • The Simpsons kommer også på film. Har en anelse om at den ikke blir fantastisk, men siden de første sesongene av TV-serien var så god, er det verdt å prøve.
  • Gleder meg til å skrive ferdig en oppgave om Baudelaires prosadikt, som skal leveres om en måned.
  • Gleder meg til å trappe opp masterskriving (dvs idéutvikling og prosjektplanlegging, deretter skriving) utover sommeren og høsten.
  • Og: gleder meg til den nordiske sommeren.

Akkurat nå gleder jeg meg mest til å spise et egg.

Thekla

No comments: