Friday, May 11, 2007

Bibliotek!




Dette er biblioteket i Oslo slik det ser ut nå, i hovedhallen. Alt som står oppetter veggene er vanskelig å komme til, de færreste går helt oppe under taket for å finne bøkene de vil ha. Det er vel ca 20% av alle bøkene som står framme i dette "hovedbiblioteket" i Oslo - tegn på plassmangel, mon tro ---. Vi trenger virkelig et nytt, større, mer inspirerende sted å gå for å låne og lese bøker! Gleder meg altså veldig til det nye biblioteket skal stå ferdig, men jeg kan tenke meg at det ikke er ferdig før om ca 10 år... Hvorfor må man alltid vente på gode ting?


Her er noen biblioteker jeg gjerne skulle sittet og lest i!











Og drømmestedet? Det originale biblioteket i Alexandria! Ingen vet hvordan det så ut. . .






Men Escher har bedre fantasi enn de fleste.
Det øverste av disse andre bibliotekene har jeg faktisk vært i: Det er fra Trinity College i Dublin. Bøker er tunge tilstedeværelser, og atmosfæren er sumptuous (den ordlyden er bedre beskrivende enn de norske ord jeg kunne komme på).
For å se flere fantastiske bibliotek er det verdt å sjekke ut boka til Candida Höfer, med intro av Umberto Eco. Den heter rett og slett Libraries og har ISBN 0500543143.

No comments: