Thursday, March 26, 2009

Kjernesunn familie - ja takk!


Hallo, hallo.

Har dere vært borti Kjernesunn familie-konseptet i Danmark? Hvis ikke vil jeg drive litt snikreklamifisering!

Enkleste måten å få vite mer om dette på er ved å gå inn på hjemmesiden deres, http://www.kernesundfamilie.dk/. De har også en nettbutikk. Ettersom de er lokalisert i Danmark er det ikke så mye vits å handle fra dem (blir fort mye momsbetaling, pluss rådyr frakt), men det er en fin side å få inspirasjon og guiding til hva man kan og bør ha i skuffer og skap av mat, oljer etc -alt uten kjemiske uhumskheter, sukker, melk og gluten.

Dette høres kanskje surmaget og trist ut, litt som Vegeta her i Oslo (nå Aubergine), men det er et heldekkende og friskt konsept, som egentlig ikke burde kalles noe konsept ettersom de forfekter en naturlig måte å leve på. Først og fremst er det mat familen Mauritson setter fokus på, men også trening og mental og fysisk (både kropp og hjem) utrensing er på programmet. Og viktigst er overbygningen av BEVISSTGJØRING.

Hvorfor skal man gå rundt som zombier uten å vite hva som er godt for en, og kanskje viktigere: hva som ikke er godt for en? Jeg kan godt svare: det er ingen grunn til å være zombie. For eksempel er det ofte en sammenheng mellom forskjellige krefttyper og hva man spiser/har spist opp gjennom livet, stress, leveforhold, og dette er ting man bør vite så mye som mulig om.

Jeg føler meg også mer og mer sikker på at melkemat ikke er godt for menneskekroppen, og har kuttet den helt ut. Nåja, om jeg skal begynne å skrive om hva jeg synes er bra og ikke bra å spise/gjøre/tenke, vil det bli et alt for langt og trettsomt innlegg dette. Men engasjert i disse spørsmålene er jeg! (Og jeg har mer enn litt dårlig samvittighet fordi jeg ikke trener nok, men trøster meg med at etter masteroppgaven er innlevert har jeg tid og rom til å få det inn i uka.)

Viktig er også mental rengjøring (et noe klamt begrep), og den kan nok gjøres på flere måter. Her er jeg imidlertid ingen mester. Tankevaner er vonde å vende, og det å falle inn i halvdepressive, selvdømmende mønstre er så alt for lett. Så muligens skriver jeg dette avsnittet mest for å oppmuntre meg selv. Og vet man hva: det hjelper!

1 comment:

Anonymous said...

Morten Mauritson kommer til Norge tirsdag 9. juni for å holde det første kjernesunne foredraget i Norge. Se mer her:
http://www.bestselgerklubben.no/general/display.asp?iFileId=717885&sKey=999