Monday, September 15, 2008

Bokfest i Oslo 21. september

Dette er et arrangement jeg gjerne skulle vært på!

Utrolig mange forfattere på ett sted, og ikke noe hvilket som helst sted heller, men den fine hvite nye demokratiske estetisk vellykkede Operaen i Oslo, med virkelig mange forskjellige arrangementer. Hele operaen er i bruk, den store salen, den lille salen, taket, kafeen - det ser virkelig interessant ut.

Dumt for meg at jeg ikke er i Norge akkurat da.
Og: Om du ikke har lest Bisettelsen av Lars Saabye Christensen, er det et lesetips fra meg. Første halvdel kan være vanskelig å skjønne mye av, men språket er umiskjennelig Saabye Christensensk. Og når du har lest boka ferdig, kommer du til å ville starte på nytt igjen - og da får du mer ut av første del. Sikkert lurt å lese Beatles og Bly om igjen også, eller ha dem innen rekkevidde for å sjekke referanser. Jeg savnet det da jeg satt i min ettroms uten barndomshjemmets bibliotek for hånden :-)

LSC er en av mine språklige favoritter blant norske forfattere, og jeg må faktisk erkjenne at hans språkbruk og stemningsskapende metaforer har møblert mye av oppveksten min, noe som igjen vil si at han har vært med på å forme min egen språkfølelse. For meg er dette en sentral kvalitet, og jeg tror rett og slett jeg vil takke ham for det han har gitt gjennom bøkene sine (de jeg har lest av ham, med andre ord).

Det er spesielt å ha en så egen stil at den kan kjennes igjen på en eneste metafor, og slås fast når man leser to eller tre setninger i sammenheng. DET er et kvalitetsmerke ikke mange har opparbeidet seg.

2 comments:

Anonymous said...

Hi

Jeg kom ved en tilfeldighet over bloggen din, og det er en stor glede å tre inn i din verden.

Så nå er du merket som en av mine favoritter!

Thekla said...

Hei, ariadne! Så hyggelig at min verden faller i smak :-)